فرمول شیمیایی شکر

فرمول شیمیایی شکر

شکر یا ساکارز :

کلمه شکر برگرفته از کلمه ی هندی سارکارا ( Sarkara ) می باشد و نام شیمیایی شکر به انگلیسی ساکارز ( Sucrose ) است. وجود پسوند اوز ( Ose ) در کلماتی چون ساکارز، گلوکز و … نشان دهنده ی این است که همگی ترکیبیات قند هستند. 

.

فرمول شیمیایی شکر :

شکر یا ساکارز که دارای فرومول شیمیایی C12H22O11  است و یکی از اعضای خانواده ی قندها ( ساکاریدها ) می باشد.

تمامی قندها به گروه کربوهیدرات ها تعلق دارند که گروه کربوهیدرات ها شامل قندها، نشاسته ها و فیبرهای رژیمی است.

فرمول شیمیایی شکر

ساکارز ( شکر )، گلوکز ( دکستروز )، و فروکتوز ( لولوز )، مثال هایی از قند های بامزه ی شیرین هستند. تعداد گروه های هیدروکسیل ( OH ) موجود در مولکول یک قند، بر شیرینی آن تاثیر دارد که البته تمامی قند ها مزه ی شیرینی ندارند و به طور معمول قندهایی که دارای حداقل دوگروه هیدروکسیل در مولکول خود باشند، شیرین هستند. 

موارد استفاده قند و شکر :

قند چه به صورت حبه ای و چه به صورت شکر تصفیه شده دارای کیفیت مناسب به رنگ سفید و کریستاله است و مزه شیرین طبیعی دارد. شکر به طور  مستقیم در وعده غذایی، در فرمولاسیون فرآورده های غذایی چون نوشابه ها وشیرینی ها و در تولید فرآورده های غیرغذایی چون پاک کننده ها و اتانول مصرف می شود. شکر به لحاظ جنبه های زیر دارای اهمیت فراوان می باشد:

 

تفاوت شکر حاصل از چغندرقند یا نیشکر :

شکر بدست آمده از چغندرقند یا نیشکر به لحاظ مزه و سایر ویژگی های شیمیایی و فیزیکی یکسان هستند. شکر تولید شده از چغندرقند و نیشکر دارای خلوص 99/95 درصد است و هر دو شکر دارای ارزش یکسانی هستند و هیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارد. تولید کنندگان شکر، الزامی برای ذکر منبع شکر بر روی بسته شکر ندارند و در مصارف خانگی و تولید فرآورده های غذایی، شکر تولیدی از نیشکر و یا چغندرقند، بدون تفاوت استفاده می شوند.

حتی افراد با تجربه نیز اغلب قادر نیستند تشخیص دهند که یک شکر از چغندرقند تولید شده است و یا از نیشکر و برای تشخیص این دو نوع شکر، نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی می باشد.

این تشخیص بر اساس نسبت ایزوتوپ های کربن که نسبت کربن 13 ( C13 ) به کربن 12 ( C12 ) است انجام می شود که این نسبت در مورد شکر چغندرقند 25 درصد و در مورد شکر نیشکر 11 درصد است و تفاوت دیگر مقدار رافینوز موجود می باشد که در شکر نیشکر بیشتر می باشد.

ارسال دیدگاه